Saturday, October 2, 2010

PENYEDIAAN PANCURAN AIR


Mungkin hangpa biasa terjumpa tempayan sebegini di kampung2 atau di belakang rumah dok tersadai di sebatang pokok atau sepi tanpa seri di mamah usia..! Hari nie aku nak berkongsi sedikit hiasan air pancur in door ataupun out door ", di mana hangpa tidak perlu hendak ber belanja besaq untuk menyediakan nya atau pun mungkin tempayan sebegini hangpa dah memang sedia ada dok terbiaq.. Yang pertama hangpa perlu sedia kan tempayan yang lama kalau boleh ! baru nampak rastik nya..

Ke dua pam air..gambaq seperti di bawah, belanja beli moto pam nie sekitar rm 8 ke 30 keatas ikut kemampuan atau pun mengikut saiz tempayan yang hendak di gunakan.



...dan yang ke tiga aksesori tambahan contoh seperti gantang kayu nie..atau pun pengisar batu lama agar nampak lebih menarik. Itu hangpa kena keluaq modai pulak nak beli batu pengisar kalau dah sedia ada mak pak hang punya lagi baguih..! Aku habaq nie modai beli moto pam saja yang lain ibarat hangpa dah sedia ada..



Kemudian hangpa adun kan kesemua nya sekali mengikut citarasa sendiri..maaf ! dah macam kelas memasak pulak dahh..



Bagi yang tidak mempunyai ruang yang besaq atau tinggal di rumah "merpati" hiasan sebegini sudah cukup menarik.



Belakang tempayan nie aku berlatar belakang kan muka tingkap lama yang boleh di "kuak" atau di turun naik kan agar nampak macam suasana kampung..



Kalau hangpa bercadang untuk letakkan hiasan pancur air nie di dalam rumah ! pokok seperti "duit2" nie memang sesuai, kalau di luar hangpa lagi banyak pilihan seperti tanaman berair kiambang atau sewaktu dengannya.



Maaf ! terlupa...hangpa juga kena sediakan salur getah secukup rasa agar salur getah tersebut dapat di sambungkan pada moto pam. Modai beli salur getah dalam RM 5.00 kalau nak pree !! hangpa potong jer salur getah jiran sebelah rumah bukan perasan punn..


Dan begini la hasilnya..sambil aku buat kerja di kedai ..! dapat juga aku dengar desiran air yang mengalir jatuh dalam tempayan..tak ori..!! tapi OK ! Hiasan pancuran air nie aku letak kan bersebelahan pintu masuk kedai..secara simbolik ia mengambarkan "duit masuk tidak berhenti" itu secara simbolik aku tidak mempercayai nya..


P/S : Jangan lupa letak ikan..nanti goreng pon sodaapp...!


1 comment:

  1. u memang kreatif ar bro...terhibur baca celoteh u...chayok!

    ReplyDelete